Monday, June 4, 2012

KISAH KLASIK UNTUK MASA DEPAN - part 1

*Part 1*


 
Aq  bersiap sesederhana mungkin, hanya mengenakan baju kurung hitam di padankan dengan tudung yang sedondon warnanya.
“Dik cepat la, dah nak tengahari dah ni” laung kakakku.
“Dah siap pun ni” balasku lalu keluar dari bilik.

Tepat jam 2 petang, kami sampai ke Universiti Putra Malaysia. Aq tlh di terima utk melanjutkn pljrn di situ dlm kursus TESL. Setelah sampai di UPM, aq, mak, ayah dan kakakku berjalan ke arah dewan besar untuk mendaftar.
“Adik dah check untuk H1N1 tak?” soal seorang akak kepadaku. Aq hanya menggelengkan kepala.
“Ok, kalau macam tu adik isi boring ni dlu. Lps tu masuk ke dewan besar ye” sambungnya. Sekali lagi aku hanya mengaggukkan kepala.
“Adik masuk sorang-sorang ye, family xbley msuk ” ujar akak tu lagi apabila melihat kami berjalan kearah dewan.
“Oh, fmly xbley ea?” soal kakakku. Giliran akak tu pula yang mengangguk sambil tersenyum.

Setelah menjalani ujian H1N1, kami pergi mendaftar di Kolej Canselor yang merupakan kolej ke 4 daripada 17 kolej yang terdapat di UPM. Aq di tempatkan di blok Mahsuri bersama seorang lagi student baru yang bernama Laili. Laili turut di tawarkan bidang TESL ‘Nsib baek,snang la nk g kelas sme2 nnt’ fikirku. Setelah segala urusan selesai, keluarga kami pulang meninggalkan kami di dalam bilik.
Sambil mengemas barang-barang yang di bawa, aq dan Laili berbual-bual. Nasib baik laili ni peramah, lau nk tnggu aq yang start bebual..hampeh sbb aq mmg xtau cmne nk mulakan perbualan.
          “Form 6 or matrix?” soal Laili yang juga merupakan anak bongsu sepertiku, ttp dia kelihatan lebih pndai berdikari drpd aq yg bru p’tma kli tnggl b’jauhan dri fmly.
“Form 6.awk?”soalku stlh mnjwb p’tnyaannya.
“Same la kite” blsnya dan kami trs berbual tentng b’mcm-mcm p’kara.

          Tepat jam 5 ptg, semua student baru berkumpul di Balai Seni Budaya untuk memulakan Minggu Perkasa Putra yang akan di adakan selama seminggu. Terdapat hanya 48 orang student baru di kolej kami berbanding kolej-kolej lain yang jumlahnya mencecah 200 orang. Kami terdiri daripada student TESL iaitu seramai 31 orang dan 17 orang lagi mengambil kursus PJ. Selepas berkenalan sesama sendiri dan juga bersama fasilitator, kami melakukan pelbagai aktiviti bersama.

Kami juga di perkenalkan dengan 7 cheers kolej yang cukup  menarik dan happening. Stiap kali berada di dalam dewan besar, kami di kehendaki untuk melakukan cheers sebanyak dan sekuat mungkin. Walaupun bilangan kami yang sedikit, kami melakukan cheers tersebut sedaya yang mungkin sehingga ramai yang mengalami sakit tekak.

Pengalaman yang pling xdpt aq lupakan ialah apabila kami di marahi olah faci disiplin kerana sikap kami yang masih tidak menepati masa dan tidak berdisiplin. Hari terakhir MPP di adakan sukan integrasi di mana smua junior dari stiap kolej perlu membuat persembahan di hadapan VVIP. Dengan berkat kesungguhan faci dan smua junior, kolej aq mendapat tempat ke3. Beberapa hari slps MPP tamat, aq, fitri, laili, sam dan yin mengikut faci wong ke pasar malam seri kembangan. Kt situ, aq xjmpa owg lain yg b’tdg slain drpd myself! 1 Malaysia sgt…huhu!

                    
                  *                                *                              *

          “Kat mana kelas kita ni”? soalku kepada Laili.
“Nta la, aq pn xtau. Nasib baik kita sesat ramai-ramai ni” balas Laili semasa kami iaitu 31 org student TESL tidak dapat menemui tempat kelas pertanian di adakan.
“Tu la, nasib baik kita sesat ramai-ramai. Lau tak, xtau la cmne kite ni” sampuk Fitri pula.Selepas itu, kami semua  pergi ke Fakulti Pengajian Pendidikan dan ddk di situ sementara menunggu waktu untuk kelas seterusnya.
“Kowng dah solat?” soal Fitri kpdku dan Laili. Laili mengangguk smentara aq hanya mendiamkn diri.
“Dah solat tak? Tak baik tau lau xsolat.kita sbg seowg muslim  kena tunaikn…..” percakapan fitri terhenti apabila aq bgn dan meninggalkn tempat itu. Aq nampak reaksi terkejut pada mukanya, ttpi dia tidak begitu peduli dan tidak ambil hati dengan tindakanku itu. ‘Sibuk btol la pkck tu’ bebelku di dalam hati wlpn ada sdikit rasa kagum kpdnya yg begitu mementingkn solat dan turut menasihati rakannya.

Aq, Laili dan Fitri telah menjadi rakan baik. Hampir semua perkara kami lakukan bersama-sama. Kemudian, kami turut rapat dengan Atie dan Nurul.
Kami banyak menghabiskan masa bersama-sama.Kami makan, buat assignment dan lepak bersama-sama. Lama kelamaan, Laili mula rapat dengan seorang course mate kami yang bernama Saiful. So, tinggallah Fitri, Atie, Nurul dan aq.
          “Ain, nnt aq nk tman da girls g shoppng kt mid..ko nk join tak?” soal fitri kpdku.
“Erm, bley jgk.aq pown xde aktvt hjung minggu ni” jawabku spontan.
             Hujung minggu tu aq, fitri, miyla, kaykay, vic, sam, shasha and almost all da Chinese girl pergi ke mid valley.
“Ktowg nk g shopping girls stuff ni..awk nk ikut ke fitri? Lau nk, ktowg ok je”soal sam.
“err….”fitri memandangku
“ko nk g shoppng girl stuff gakk ke?” soalnya kpdku.
 “xkowt. so far, smua brg2 aq ckup lg ni…”balasku
“erm..cmni,kowg g shppng dlu while aq dgn ain g jln2. pkol 4.30 nnt kita jmpa kt cni blik bley?”ujar fitri kpd sam.
“ok, deal” balas sam dan mereka trs berlalu pergi.
“so, ape kita nk bt skrg?” soalnya sambil memandangku.
“kita jalan2 je la dlu” cdgku
“ok”
Ketika berada di atas escalator,  ktowg t’nmpk seorang lelaki yg menyakiti girlfriend nya. So, ktowg trus mengkritik perbuatn lelaki yg ntah pape tu until la ktowg sampai kt dpn pawagam.
“weyh, jowm tgk ad tak cter yg besh nk?”saran fitri
“erm,ok gak…”
“ehh fitri, da ad ice age 3 la…jowm tgk ni nk?”soalku
“bley je..kita tgk 3D pnye ea?”soalnya kembali
“mahal la…..”
“aq blanje ko..nk?”potong fitri
“For real….??”
“ye la…nk ke xnk ni?”
“ok den.tq ye…tp jap lg kita g mkn,aq yg blanja tau”kataku dgn gumbira.

            Aq ketawa xingt dunia smsa mnnton ice age 3 tu. Lcu thp gaban la cter tu.mmg xmmbzr duit fitri…(haha!)
“weyh ain, ko gelak sakan gler ea…part lucu xmsuk lg pn ko dh glak smpai bergegar kerusi. Kalah bdk2 kat dpn kita tu” ujar fitri stlh ktowg kluar dri pawagam.
“smp bergegar kerusi ke?haha!sori la,aq xperasan…lcu gler la cter tu.lg2 part yg diowg sdut gas toksik yg ubh suara diowg tu….”balasku,masih lagi ketawa
“ye la,aq nk fcus kt crita pn xbley..cbuk dgr ko glak je….”
“adoyai…sori ea fitri…”potongku
  “xpe2, no biggie la…ehh,ni 1st time aq tgk ko gelak sakan cmtu tau. Slalunye ko siyes je..lg2 mse MPP hri tu, msam gler muka ko .owg nk tgur pown takowt..nmpk cm sombng gler…”kata fitri kpdku.
 “ea..?haha! aq mmg cmtu. smua kwn aq sblm2 ni pn ckp cmtu” balasku. Selepas itu, kami berkumpul di tempat tadi dan pulang bersama-sama.

                        *                                              *                                               *

4 comments:

  1. best ctr ni..kenangan hari pertama menjejak kaki di menara gading.

    ReplyDelete
  2. hbt la buley ingt lg so2 cito mso tu..best imbas blk kngn

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..tlis mse awl sem lg ni.. :)
      lau dopt xbrapo ingt jgk pn..

      Delete